top of page

Mi az a Supply Chain?

A Supply Chain, vagyis ellátási lánc, a termék létrehozásában és értékesítésében részt vevő emberek, szervezetek, erőforrások, tevékenységek és technológiák együttes hálózata.



Mi az a Supply Chain? Photo by <a href="https://unsplash.com/@nzdoug16?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Douglas Bagg</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/supply-chain?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>


A Supply Chain mindent felölel, a nyersanyagok beszerzésének helyétől az ügyfélig történő szállításig. Eközben meg kell felelnie mindazon elvárásoknak, melyeket a beszállítók, a gyártók és az ügyfelek állítanak.

Az ellátási lánc azon szegmensének, amely a készterméknek a gyártótól a fogyasztóig való eljuttatásával foglalkozik, elosztási csatornáknak nevezik.


Tartalomjegyzék:



A Supply Chain alaplépései


• Nyersanyagok beszerzése

• A komponensek legyártása a nyersanyagokból

• Az alapvető alkatrészek kombinálása egy termék létrehozásához

• Megrendelés teljesítése/értékesítés

• Termékszállítás

• Ügyfélszolgálat és visszaküldési szolgáltatások


A folyamatok bármelyikének az elejétől a befejezéséig eltelt időt, átfutási időnek nevezzük. Az ellátási láncokat a Supply Chain Managerek irányítják, akik vásárlói elégedettség maximalizálása érdekében figyelemmel kísérik az átfutási időt, és minden lépésben koordinálják a folyamatokat.



A Supply Chain Management (SCM)


A Supply Chain Manager fő feladata, hogy a termék-, információ- és pénzáramlást a stratégia (strategy), tervezés (planning) és működési (operations) fázisaiban összehangolja és fent tartsa, a folyamatot pedig kiterjessze a külső, partner vállalatokra is. Bővebben itt olvashatsz a Supply Chain Management-ről.



Az alkalmazható Supply Chain modellek


Folyamatos áramlási modell: az érett, stabilabb iparágakban a leghasznosabb

Agilis modell: a terméket megrendelésre készítő, kiszámíthatatlan keresletű iparágaknak

Gyorslánc modell: a rövid életciklusú termékeket gyártó iparágakban használatos

Rugalmas modell: azon iparágaknak, ahol a kereslet stabilitása viszonylag jól megjósolható

Hatékony láncmodell: az erős versenypiacnak, ahol az árképzés nagy szerepet játszik

Egyedi konfigurációjú modell: a vállalat egyedi igényeinek megfelelően konfigurálható


Minden modell az alkalmazó vállalat teljesítőképességéhez járul hozzá. A fenti modelleknek két fő fókusza van, a reagálóképesség és a hatékonyság. A cél megvalósítása érdekében mindegyik modell a kettő, valamilyen arányú kombinációjának eredménye. A modellek folyamatai között átfedések vannak, melyek a tervezési fázistól kezdve kerülnek összehangolásra.



A Supply Chain Kihívásai


A modern ellátási láncok összetettek és számos kihívást jelentenek egy vállalat számára. Ezek közül a legismertebbek:


Átláthatóság hiánya

Ellehetetleníti az érdekelt felek számára, hogy megértsék az ellátási lánc állapotát. Az információk mennyisége és sokrétűsége átláthatatlanságuk miatt előbb-utóbb problémákhoz vezetnek.


Veszteségek

Ide soroljuk a hulladékot és a raktári többletet is. A kereslet-kínálat, esetleg az adottságok pontatlan felmérése egy vállalatnál felhalmozott, túlzsúfolt készlethez vezethet.


Elégedetlen üzleti partnerek és ügyfelek

Az SCM végső célja, hogy a vállalat termékei megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak. Ez magában foglalja a termékek biztosítását és ezen elvárások reális kezelését is.


Ellátási problémák

Azok az áruk, amelyek a lánc bármely pontján elakadnak vagy elvesznek, késleltetik a teljes folyamatot és ez negatív hatással lehet a vásárlókra.


Növekvő elvárások

Az új technológiák és marketingeszközök növelik az ügyfelek elvárásait. Megfelelő tervek és irányítás hiányában, ezen elvárások kezelése és időbeni teljesítése nehézzé válhat.


A flexibilitás hiánya

Külső direkt és indirekt tényezők is hirtelen változásokat okozhatnak az ellátási láncban. A felkészültség hiánya és a rigid modellek is hosszútávú gondokat okozhatnak.



Supply Chain megoldások


A Supply Chain Manager feladata az is, hogy alkalmazkodjon a globális piac növekvő sebességéhez és méretéhez. Erre a legelterjedtebb megoldások:

  • Lean SCM és logisztikai technikák bevezetése, melyek növelik a rugalmasságot és minimalizálják a készletveszteséget. Multiknak és nagy árukészlettel rendelkező vállalatok számára a leghasznosabb.

  • A készlet forgási sebességének növelése, mely biztosítja, hogy a kínálat ne haladja meg a keresletet és kapacitást szabadítsanak fel az új igényeknek megfelelően.

  • A beszállítókkal való kapcsolati tőke, mely ápolása különösen fontos a rugalmasságot követelő időkben, ahhoz hogy az ellátási lánc kevésbé, vagy ne akadjon el.

  • A folyamatok konstans rövidítése, mely az egyre bonyolultabbá és összetettebbé váló ellátási láncok átfutási idejét a megfelelő határok között tartják.

  • Vállalatirányítási rendszerek, melyek lehetővé teszik, hogy a vállalatok egymás között integrálják az ellátási láncaikat és ezáltal hatékonyabban működjenek együtt.



A Supply Chain fejlődésének története

A Supply Chain a mindennapi életünk szerves része. A vacsora megtervezésétől a tálalásig, a reggeli rutin és még sok más területen. A 80-as és 90-es években azonban a vállalatok már tudatosan fogalmazták meg. A globalizációnak és az internetnek köszönhető gyors információáramlás a vállalatok folyamatainak összeolvasztását kívánta.


A Supply Chain lépéseiben felmerülő problémákat régebben csak lokális gondként kezelték. Ma már valamennyi résztvevő figyelemmel kíséri partnerei folyamatait, melyek közvetlen befolyással bírnak saját ellátási láncaikra. A vállalati folyamatok átláthatósága pedig stratégiai előnyt jelent a piacon.


Idővel a piaci verseny dinamikája is megváltozott. Egyes vállalatok a gyártásra és logisztikára szakosodott alvállalkozókhoz kezdték el kiszervezni a feladatokat. Ennek eredményeként időt és költséget spóroltak, amit kapacitás- és forgalomnövelésre fordíthattak.


A vállalatirányítási rendszerek kiépítésével és elterjedésével a kommunikáció felgyorsult, egyszerűbbé vált. A komponensek és termékek nyomon követhetősége, a folyamatok átláthatósága pedig szintén előtérbe helyeződött. A SAP élenjáró az erre összpontosító IT rendszerek kifejlesztésében.

Időközben a világháló és az ahhoz csatlakozó mobilkészülékek megváltoztatták a vásárlók termékrendelési szokásait, ezáltal a vállalkozások működési mechanizmusát. Az internet lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy közvetlenül kapcsolatba lépjenek a termékek forgalmazóival. Az ellátási láncok bizonyos folyamataiból kikerültek az ügynökök, így egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá váltak.


Azonban az internetes vállalkozások, mint az Amazon, megnövelték a vásárlók elvárásait, például a szállítási időkkel és a kényelemmel kapcsolatban. Az olyan funkciók, mint a másnapi vagy aznapi kézbesítés lettek az új normák, amelyek növelhetik a rendelések teljesítésének hatékonyságát, de egyes részeit akár meg is terhelhetik. Mivel a megrendeléseket gyorsabban lehet leadni és fogadni, azokat ugyanolyan gyorsított ütemben kell kézbesíteni.

Ezzel különböző kihívások elé állnak a vállalatok, hiszen a raktárkészlet változásának a sebessége, a csomagolás fontossága mind pazarláshoz és az ökológiai lábnyom növekedéséhez vezethet. Ennek elkerülésében segíthetnek a gépi tanulás, a mesterséges intelligencia és az automatizálás, melyek fejlődése a 2019-es világjárvány következtében még inkább felgyorsult.


A fent említett tendenciák valószínűleg továbbra is exponenciális növekedést fognak mutatni. A gazdaságok eltérnek majd azoktól a modellektől, melyek nem vagy kevésbé voltak hatékonyak a pandémia alatt. Ezzel egyidőben új lehetőségek nyílnak meg a Blockchain (blokklánc) technológia bevezetésével és elterjedésével.

Post: Blog2_Post
bottom of page